mlonnquist.blogg.se

En blogg där ni får följa min vardag med skola, jobb och framför allt träning.

Tankar

Allmänt Permalink0
Dagarna går galet fort, jag förstår inte vart tiden tar vägen? Det är egentligen inte bara dagarna som har gått fort utan dessa veckorna jag redan har hunnit vara här. Men det sägs ju att tiden flyger iväg när man har roligt, för det har jag! Varje dag har jag turen att vakna upp och åka till ett jobb som jag verkligen vill jobba med, ett jobb jag tycker är roligt och som jag brinner för.
 
Jag, precis som många andra, drömmer om en framtid med fina hästar i mitt egna stall, ridandes i de stora klasserna ihop med eliten. Och jag vet att för att ta mig dit kommer det krävas blod, svett och tårar, tid, tålamod och styrka. Både fysisk och psykisk styrka. 
Det finns dagar man bara vill sitta av hästen, lämna den i stallet och åka hem. Det är de dagarna, de passen då du faktiskt inte satt av, då du gav dig f*n på att det här ska gå. Det är de dagarna du kommer ha stor glädje av längre fram, du kommer vara glad för att du inte gav upp just den dagen, just det passet när allt kändes fel, när det kändes som att du likaväl kunde sluta rida för du är ju ändå inte duktig.

För jag menar, vad hade hänt om du suttit av, lämnat hästen i stallet och åkt hem? Hade du haft lust och motivation till att åka dit igen dagen efter? Hade du lagt av, sålt hästen och börjat simma istället? Sen sitter du där, ett tag senare, tittar på världscupen och tänker det där hade kunnat vara jag. 
DET ÄR DÅ du ångrar att du satt av, att du gav upp. Kämpa för det du vill, ge dig f*n på att du ska ta dig dit på ett eller annat vis. 
Det kvittar om du har talang om du inte har viljan att kämpa när det är motigt. 

Du kan komma väldigt långt med 10% talang och 90% vilja, för det är DU som kämpar vidare när inget går som DU vill. Det är DU som kommer se till att få spendera fler timmar i sadeln. 

Alla pratar om att man måste ha känsla för det, fine känsla måste du ha men den tränar du upp. Ju fler hästar du rider med rätt hjälp desto mer känsla för det får du, desto mer utvecklas du och desto längre når du inom sporten än de med bara 10% vilja. Just det där med att ha rätt hjälp från början är viktigt, även om du inte har några större mål med din ridningen är ändå grunden super viktig att få rätt från början. Du slipper även då att börja om och lära om, det är galet svårt. Se till att hitta en bra tränare som vet vad hen gör och säger. 

Det jag ville ha sagt med detta inlägg är att du aldrig ska ge upp, kämpa så tårarna rinner och svetten dryper om dig. Kämpa för det du vill och du ska se att du kan komma att ta dig långt! 
Till top