mlonnquist.blogg.se

En blogg där ni får följa min vardag med skola, jobb och framför allt träning.

allt handlar om att ge och få

Allmänt Permalink1
Det är slitsamt att jobba i stall. OCH ja man får slita röven av sig många dagar i veckan, tidiga morgnar och sena kvällar. Men jag tror på konceptet ge och få. Om jag visar att jag verkligen vill detta och att jag verkligen vill lära mig mer och utvecklas samt att jag är beredd att slita för det. DÅ tror jag att jag kommer få tillbaka 1000 gånger om.
Man kan inte gå in i hästbranchen och tro att man bara ska få få och få utan att behöva göra saker man kanske inte alltid känner för eller vill. Man kan inte gå in i hästbranchen och vara lat, egoistisk eller omotiverad. Och särskilt inte när man har så pass lite rutin och är så pass oerfaren som många har och är, även jag. I min ålder har man oftast inte så mycket tävlingsrutin eller arbetserfarenhet. Visst det finns många som har tävlat mycket och högt men de har oftast föräldrar med pengar för att vara helt ärlig. Och nu säger jag inte att alla köper till sig framgång men en del gör. Och nej jag säger inte heller att de som köper till sig framgång behöver vara sämre ryttare. Många är faktiskt duktiga ryttare med turen att ha föräldrar med pengar. Men alla har ju inte den turen. Alla får inte den där hästen de pekar på, alla får inte ens en häst. Många får nöja sig med att hjälpa kompisarna, ha en medryttar häst och sådär. Men även om man nu sitter i den sitsen betyder det inte att man inte kan komma långt i sporten, man måste bara slita lite mer, kämpa lite hårdare, varje dag året om.
 
OM man verkligen vill bli något i denna branch då får man kämpa för det. Man får ofta börja på botten för att slita sig uppåt. Man får stå ut med att bara mocka skit och rida ibland. För att om du klarar av det, om du klarar det utan att klaga, utan att ge upp så kommer du till en punkt där du får börja göra mycket mer. Om du är beredd att slita och göra de "tråkiga sakerna" ett tag. DÅ tror jag att du får igen det sen.
 
Jag tror att många stall har just det systemet, särskilt utomlands vad jag kan förstå. Du blir anställd. De första veckorna, kanske månaderna får du bara mocka mocka och mocka, kanske rida en häst ibland. Och desto mer du visar att du är villig att slita och kämpa desto mer tror jag att dom låter dig göra. Du kanske går från 1 häst ibland till 3 om dagen osv. Jag tror de som anställer dig har detta systemet just för att de inte vill ha anställda som ger upp för lätt eller som är för lata eller egoistiska. I ett stall handlar allt om att sammarbeta, inte bara med andra människor utan också med djur. Det funkar inte att vara lat eller egoistisk. Om det t ex hänger oputsade saker framme när alla hästar är klara då ska det vara självklart att man putsar oavsett vilken som har använt sakerna eller inte använt dom. Har du inget att göra, GLÖM att du kan sätta dig på en stol och vänta på bättre tider. Fråga om det är någon som vill ha hjälp med något, kolla om det ser snyggt ut överallt, är ridhuset mockat osv? VAR OEGOISTISK, KÄMPA, SLIT och VISA att DU vill.
 
Du kommer att få igen det 1000 gånger om, jag lovar! Jag menar, tycker du inte själv att det är roligare att ge till någon som faktiskt visar att den vill något och att den faktiskt ger tillbaka på ett eller annat vis?
 




 
#1 - - Daniela:

Så klokt skrivet!

Svar: tack så mycket! :)
mlonnquist.blogg.se

Till top